Text från TT

Vellingebostäder vill höja hyran från 1 januari 2024

Vellingebostäder vill höja hyran från 1 januari 2024 och har kontaktat Hyresgäst­föreningen för att starta hyres­förhandlingarna. Hyresvärdens krav är 12 procents höjning för lägenheter med varmhyra och 10 procent för lägenheter med kallhyra.

Kravet på hyreshöjning är på samma nivå som den som Fastighetsägarna Syd vill ha i Vellinge och på flera andra orter runtom i Skåne.

– Det är ett högt yrkande från Vellingebostäder men vi kommer att göra allt för att hyresgästerna inte ska ta hela notan för fastighetsägarnas kostnader, säger Christian Lundberg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen.

2023 höjdes hyran efter beslut från Hyresmarknadskommittén med 4,5 procent samt ett extra värmetillägg för lägenheter med varmhyra. Höjningen började gälla 1 januari.