När värmen kommer får många höga inomhustemperaturer. Foto Hyresgästföreningen
När värmen kommer får många höga inomhustemperaturer. Foto Hyresgäst­föreningen

Varma lägenheter när värmeböljan kommer

Med sommarvärmen kommer höga inomhustemperaturer och varma lägenheter. Det skapar besvär för många, särskilt sårbara grupper som äldre och små barn. Många hyresgäster hör av sig till Hyresgäst­föreningen med frågor om hyresvärdens ansvar men också med frågor om vad man kan göra själv för att hålla nere temperaturerna inomhus. Hyresvärden har ett ansvar med det finns saker du själv kan göra för att hålla din lägenhet svalare.

– Det är såklart väldigt härligt när värmen kommer men med den blir det väldigt varmt i många lägenheter. Och det kan låta som en småsak men för många, särskilt äldre och små barn, är det här väldigt besvärligt. Många hyresgäster hör av sig till oss och undrar vad hyresvärden har för skyldighet för att hålla nere temperaturerna och många vill ha tips på vad de kan göra själva, säger Johanna Lundmark, kommunikatör på Hyresgäst­föreningens servicecenter.

– Din hyresvärd är skyldig att se till att innetemperaturen ligger på rätt nivå och att ventilationen fungerar. Innetemperaturen ska ligga i linje med folkhälsomyndighetens rekommendationer, men när vi får mer extrema väderförhållanden så finns undantag från rekommendationerna. Men ha koll på dina rättigheter, för du kan ha rätt till nedsatt hyra om du inte kunnat använda i din lägenhet fullt ut på grund av för hög eller låg temperatur, säger Johanna Lundmark.

Detta är hyresvärdens skyldighet:
Om temperaturen i rummen inte håller sig mellan 20 och 23 grader ska du i första hand göra felanmälan till din hyresvärd. Om din hyresvärd inte gör det som är möjligt för att förbättra inomhustemperaturen kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov. Det är viktigt att du har bevis för att temperaturen är för hög eller låg. Använd en termometer och mät mitt i rummen cirka en halvmeter från golvet. Fota gärna termometern och/eller notera vilka temperaturer du mätt upp, var och när. Under extrema väderförhållanden finns dock undantag från rekommendationerna för inomhustemperatur. Som hyresgäst kan du ha rätt till viss kompensation genom nedsatt hyra för den tid du bott i lägenheten och inte kunnat nyttja den till fullo, på grund av för hög eller låg temperatur.

Det här kan du göra själv:

• Stäng ute solen och värmen så gott det går under dagtid. Håll fönster och dörrar stängda och dra för persienner och gardiner.
  • Vädra på kvällen/natten när temperaturen ute är lägre än inomhus, försök ordna korsdrag. Bor du nära marken: sov inte med öppen balkongdörr eller öppna fönster på grund av inbrottsrisken. Tänk också på att stänga innan du går hemifrån.
  • En vanlig bords- eller golvfläkt svalkar eftersom luft som rör sig känns svalare. Du kan även ställa en grund skål med is framför fläkten. När isen smälter kyler den ner luften som fläkten blåser runt i rummet.
  • Om du har svårt att sova kan du prova att kyla ner ditt lakan i en påse i kylskåpet några timmar innan du går och lägger dig.
  • Spreja gardinerna med vatten eller gör samma sak med lakan eller handdukar som du hänger upp i ett öppet fönster på kvällen. Vinden som kommer in kyls då ner.
  • Undvik att göra det varmare. Stäng av apparater som utstrålar värme, till exempel dator, TV och annan elektronik. Tänk på att stänga av dem helt, eftersom de genererar värme även i stand-by-läge. Släck onödig belysning som har andra ljuskällor än LED. Till exempel lysrör och halogenlampor blir varma när de är tända. Undvik att använda ugn, spis och diskmaskin under de varmaste timmarna på dagen.
  • Håll dig sval. Drick ordentligt med vatten. Ha isbitar och glass i frysen att svalka dig med. Ha på dig kläder i svala naturmaterial som andas. Skölj handlederna med kallt vatten. Ta ett kallt fotbad, svalka pannan eller nacken med en blöt handduk eller ta ett dopp utomhus.