Förhandlare, Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Tranemobostäder kräver hyreshöjningar på 11,2 procent

Tranemobostäder vill höja hyrorna med 11,2 procent från årsskiftet. Något som Hyresgäst­föreningen inte är beredda att acceptera utan rustar sig för tuffa förhandlingar.

Snart drar hyres­förhandlingarna igång för 819 hushåll i Tranemo. Kommunägda Tranemobostäder AB har meddelat att man vill höja hyrorna med 11.2 procent från den 1 januari. Motparten Hyresgäst­föreningen pekar på att kravet är orimligt högt, och förhandlare Abdukadir Abdulle förespår tuffa förhandlingar:

– Hyresgästerna är mycket hårt pressade efter ett år av ökade levnadskostnaders och höga hyreshöjningar. Många har under lång tid haft svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. I dessa tuffa tider måste bostadsbolaget göra alla besparingar och effektiviseringar som är möjliga innan slutnotan till sist landar på hyresgästerna. Något annat kan vi inte acceptera.

Tranemobostäders krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 617 kronor i månaden eller drygt 7 400 kronor per år.