Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Håkan Skött, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Törebodabostäders hyreshöjning stannar på 4,56 procent

Nu är hyres­förhandlingarna klara mellan Hyresgäst­föreningen och kommunala Törebodabostäder. Den 1 april går hyrorna upp med 4,56 procent i snitt vilket är en sänkning av bostadsbolagets ursprungliga krav.

Nu är årets hyror förhandlade för 314 hushåll hos Törebodabostäder. Överenskommelsen mellanbostadsbolaget och Hyresgäst­föreningen innebär en hyreshöjning på 23-60 kronor per kvadratmeter och år beroende på storleken på lägenhet samt om man betalar varmhyra eller kallhyra. Inför förhandlingarna hade Essungabostäder krävt att få höja hyrorna med 78 kronor per kvadratmeter och år vilket motsvarar ett genomsnitt på 6,5 procent.

Enligt Håkan Skött, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp, har mycket stått på spel i år och han konstaterar att förhandlingarna varit de tuffaste på väldigt länge.

­­– Det är ett svårt år för hyresgäster runt om i Sverige och vi ser hur många får kämpa för att få ekonomin att gå ihop. Då är det svårt att vara nöjd med några hyreshöjningar. Men vi kan konstatera att vi i den här förhandlingen har sparat drygt 548 000 kronor åt hyresgästerna om man jämför med Törebodabostäders krav för 2023.

För en tvåa på 60 kvadratmeter där värmen ingår i hyran, innebär uppgörelsen en höjning på 300 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 390 kronor.

Faktaruta

Hyreshöjning i kronor per kvadratmeter och år:

Lägenhet

Varmhyra
kr/kvm/år

Kallhyra
kr/kvm/år

femmor

37

fyror

37

23

treor

47

33

tvåor

60

46

ettor

60

46

För att räkna ut vad kravet innebär för dig, multiplicerar du lägenhetens kvadratmeter med höjningen och dividerar sedan med 12 månader.

Exempel: en två på 60 kvadratmeter
Varmhyra: 60 kvm x 60 kronor = 3 600 kr per år. Delat med 12 = 300 kr per månadKallhyra: 60 kvm x 46 kronor = 2 760 kr per år. Delat med 12 = 230 kr per månad