Thomas Grinderslev, förhandlare Hyresgästföreningen
Thomas Grinderslev, förhandlare Hyresgäst­föreningen

Tibrobyggen vill höja hyrorna med 8,94 procent

Kommunala Tibrobyggen kallar till förhandling och vill höja hyrorna för sina 762 hyreshushåll med 8,94 procent från den 1 april. Hyresgäst­föreningen anser att kravet är orimligt och förbereder sig på tuffa förhandlingar.

Tibrobyggen vill höja hyrorna från den 1 april med 90 kronor per kvadratmeter och år vilket för bolaget skulle betyda att hyresintäkterna stiger med 8,94 procent. Kravet är ännu högre än förra årets rekordkrav på 7,09 procent.

Hyresgäst­föreningen, som representerar Marks Bostads 762 hyreshushåll, anser att kravet är bortom all rimlighet och menar att bostadsbolaget måste vara beredd på sjunkande marginaler, vilket är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag när det är tuffa tider.

– Hyresgästerna fortsätter att se sina ekonomiska marginaler minskade genom drastiskt höga priser och en väldigt svag löneutveckling i relation till de senaste två årens skyhöga inflation. Bara matpriserna har gått upp med 24 procent på två år. Därtill har hyresgästerna även tagit ett stort ansvar för bostadsbolagens ökade kostnader genom historiskt höga hyreshöjningar under 2023. Tibrobyggens höga krav skulle därmed innebära ett hårt slag mot hyresgästernas redan ansträngda hushållsekonomier.

Tibrobyggens krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 450 kronor i månaden eller 5 400 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.

För att räkna ut vad Tibrobyggens krav innebär för dig tar du den föreslagna höjningen och multiplicerar med din lägenhets kvadratmeteryta. Summan du får dividerar du med 12 månader.

Exempel 1: 90 kr x 60 kvm = 5 400 kr / 12 månader = 450 kronor per månad.
Exempel 2: 90 kr x 80 kvm = 7 200 kr / 12 månader = 600 kronor per månad.