Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Rekordhögt hyreskrav från Tidaholms Bostads AB

Kommunala Tidaholms Bostads AB kallar till förhandling och vill höja hyrorna med 9,41 procent från den 1 april. Nu väntar förhandlingar med motparten Hyresgäst­föreningen som representerar de 316 hyreshushållen.

Det allmännyttiga bostadsbolaget, Tidaholms Bostads AB, kallar till förhandling och presenterar ett historiskt högt krav på 9,41 procent i hyreshöjningar från och med 1 april. Hyresgäst­föreningen, som representerar bostadsbolagets 316 hyreshushåll i förhandlingarna, konstaterar att bolagets krav inte tar hänsyn till den svåra kris som hyresgästerna befinner sig i.

– Hyresgästerna kan inte förväntas ta hela notan för fastighetsägarnas kostnadsökningar när det är tuffa tider. Det är inte rimligt och det kan vi inte acceptera. Vi hoppas att vi kan hitta en balanserad och rimlig lösning för både hyresgästerna och bostadsbolaget, säger Håkan Skött, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

För en genomsnittlig tvåa skulle Tidaholms Bostads krav innebära en höjning med 541 kronor i månaden eller 6 492 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.