Förhandlare på Hyresgäst­föreningen, region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Foto: Hyresgäst­föreningen
Förhandlare på Hyresgäst­föreningen, region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Munkedalsbostäder vill få igenom hyreshöjningar på 8,5 procent

Munkedalsbostäder kallar Hyresgäst­föreningen till förhandling med ett krav på 8,5 procent i hyreshöjning.

Nu drar förhandlingen ingång mellan kommunägda Munkedalsbostäder (Munkbo) och Hyresgäst­föreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 8,5 procent från årsskiftet.

De 497 hyreshushållen representeras av Hyresgäst­föreningen som anser att kravet är bortom all rimlighet och menar att bostadsbolaget måste vara beredd på sjunkande marginaler. Det är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag när det är tuffa tider.

Hyresgäst­föreningens förhandlingsledare, Roshan Yigit, anser inte att Munkbos höga krav tar hänsyn till den svåra kris som hyresgästerna befinner sig i.

– Hyresgästerna fortsätter att se sina ekonomiska marginaler minskade genom drastiskt höga priser och en väldigt svag löneutveckling i relation till de senaste två årens skyhöga inflation. Bara matpriserna har gått upp med 25 procent på två år. Därtill har hyresgästerna även tagit ett stort ansvar för bostadsbolagens ökade kostnader genom historiskt höga hyreshöjningar under 2023. Munkbos höga krav skulle därmed innebära ett hårt slag mot hyresgästernas redan ansträngda hushållsekonomier.

Munkbos krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp
523 kronor i månaden eller 6 276 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.