Thomas Grinderslev, förhandlare Hyresgästföreningen
Thomas Grinderslev, förhandlare Hyresgäst­föreningen

Karlsborgsbostäder vill höja hyrorna med 8,6 procent

Kommunala Karlsborgsbostäder kallar till förhandling och vill höja hyrorna för sina 459 hyreshushåll med 8,6 procent från den 1 mars. Hyresgäst­föreningen anser att kravet är orimligt och förbereder sig på tuffa förhandlingar.

Karlsborgsbostäder vill höja hyrorna från den 1 mars med 8,6 procent. Det är ännu högre än förra årets rekordkrav på 7,1 procent då höjningen efter förhandling stannade på fyra procent.

Hyresgäst­föreningen, som representerar Karlsborgsbostäders 459 hyreshushåll, anser att kravet är bortom all rimlighet och menar att bostadsbolaget måste vara beredd på sjunkande marginaler, vilket är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag när det är tuffa tider.

– Hyresgästerna fortsätter att se sina ekonomiska marginaler minskade genom drastiskt höga priser och en väldigt svag löneutveckling i relation till de senaste två årens skyhöga inflation. Bara matpriserna har gått upp med 24 procent på två år. Därtill har hyresgästerna även tagit ett stort ansvar för bostadsbolagens ökade kostnader genom historiskt höga hyreshöjningar under 2023. Karlsborgsbostäders höga krav skulle därmed innebära ett hårt slag mot hyresgästernas redan ansträngda hushållsekonomier, säger Thomas Grinderslev, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

Karlsborgsbostäder krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 507 kronor i månaden eller 6 084 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.