Sofie Lindberg, förhandlingssamordnare Hyresgästföreningen region norra Skåne
Sofie Lindberg, förhandlingssamordnare Hyresgäst­föreningen region norra Skåne

Hyrorna för AB Kristianstadbyggen är klara

Efter avgörande i Hyresmarknadskommittén (HMK) så kommer hyrorna att höjas från den 1 januari 2023 med 4,92 procent för lägenheter med varmhyra samt lägenheter med kallhyra med egen luft/luftvärmepump och 3,42 procent för lägenheter med kallhyra utan egen luft/luftvärmepump. Retroaktiviteten kommer att fördelas ut på efterföljande 3 månader.

– Hade vi fått bestämma hade nivån i ett läge som det här inte hamnat på 4,92 procent men vi har efter beslut från HMK tvingats att acceptera den här nivån. Det är en besvikelse att vi inte lyckades få AB Kristianstadbyggen (ABK) gå med på att flytta fram startdatumet för att slippa retroaktiva hyror. Nu ser vi med oro på att det kan spä på ett redan ansträngt ekonomiskt läge för hyresgästerna, säger Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.

– Vi hoppas att till nästa år, och framöver, att ABK lever upp till sin roll som stadens allmännyttiga bostadsbolag. Vi tror att det är bäst i längden för både hyresgästkollektivet, samt ABK som bolag, att förhandlingarna sköts lokalt mellan parter som kan de lokala förutsättningarna säger Sofie Lindberg, förhandlare Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgäst­föreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Överenskommelsen omfattar 9325 lägenheter i Kristianstad kommun.