Förhandlare, Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Högt hyreskrav från Stubo

Stubo, Ulricehamns kommunala bostadsbolag, kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning med 6 procent utöver ett påslag med 300 kronor per lägenhet. Nu väntar tuffa förhandlingar med motparten Hyresgäst­föreningen.

Snart drar hyres­förhandlingarna igång för 1 400 hushåll i Ulricehamn. Stubo har meddelat att de vill höja hyrorna med ett fast påslag om 300 kronor per lägenhet och utöver det höja med ytterligare 6 procent från den 1 januari. Hyresgäst­föreningen anser att kravet är på en väldigt hög nivå och ansvarige förhandlare, Abdukadir Abdulle, menar att det inte är rimligt att hyresgästerna ska bära hela ansvaret:

– Vi ser tydligt att ett år med ökade levnadskostnader och historiskt höga hyreshöjningar har pressat hyresgästerna hårt. Att Stubo i ett sådant läge vill lägga över hela notan på sina hyresgäster är helt enkelt inte rimligt.

– Vi förutsätter att Stubo, som ett allmännyttigt bostadsbolag, tar en mer återhållsam roll och gör alla besparingar och effektiviseringar de bara kan. Några hyreshöjningar över det som är absolut nödvändigt kommer vi inte acceptera. Nu gör vi oss redo för tuffa förhandlingar.

Stubos krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 661 kronor i månaden eller 7 938 kronor per år.