Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland
Gunnar Bergman, ordförande Hyresgäst­föreningen Norrland

Höga yrkanden i Norrbotten

Fastighetsägarna Mittnord har nu presenterat sina krav på nya chockhöjningar av hyrorna 2024 i Luleå, Älvsbyn och Arvidsjaur. Höjningar på 12 procent är långt ifrån rimligt och något Hyresgäst­föreningen aldrig kommer att acceptera.

- Vi hyresgäster kan inte förväntas ta hela notan för fastighetsägarnas kostnadsökningar när det är tuffa tider. Chockhöjda hyror bidrar inte till att hantera den ekonomiska kris vi befinner oss i, många hushåll har redan idag svårt att få sin ekonomi att gå ihop. Alla, hyresgäster såväl som hyresvärdar, tjänar på balanserade och skäliga hyresnivåer, säger Gunnar Bergman, ordförande Hyresgäst­föreningen Norrland.

Trots att fastighetsbranschen gått som tåget det senaste årtiondet präglades hyres­förhandlingarna förra året av ett högt tonläge och skyhöga krav från många fastighetsägare, som ville få kompensation direkt från hyresgästerna när räntan steg.

Hyresgäst­föreningen tror och hoppas att förhandlingarna kommer gå smidigare än ifjol, men vi räknar med tuffa förhandlingar även i år.

För mer information:
Krister Häggling, förhandlare, 070-574 94 57