Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Herrljungabostäder höjer hyrorna med 4,3 procent i snitt

Förhandlingarna om årets hyror mellan Hyresgäst­föreningen och kommunala Herrljungabostäder (Herbo) är klara. Den 1 april går hyrorna upp med i genomsnitt 4,3 procent, vilket är en sänkning av bolagets ursprungliga krav på 5,04 procent.

Resultatet av förhandlingen mellan Herrljungabostäder och Hyresgäst­föreningen innebär att hyrorna höjs för 651 hushåll den 1 april. Överenskommelsen landade på ett spann från 1,99 till 4,95 procent och innebär en sänkning av bostadsbolagets krav som låg på 5,04 procent.

Jesper Lissmark, ansvarige förhandlare på Hyresgäst­föreningen, lyfter att mycket stått på spel i årets förhandlingar:

– Kostnaderna för att sköta och underhålla hyreslägenheter har ökat den senaste tiden, och därför blir det en högre höjning än vanligt. Samtidigt kan vi se att andra kostnader ökat för hyresgästerna också, och många har svårt att få ihop ekonomin. Därför har vi under hela förhandlingen stått fast vid att Herbos hyresgäster inte ska ta hela smällen för bolagets kostnadsökningar.

Spannet på 1,99 till 4,95 procent grundar sig i att Herbos lägenheter har olika typer av standard och läge.

– Höjningen har fördelats olika för olika fastigheter. Den fördelningen är ett långsiktigt arbete som handlar om att hyrorna ska bli mer rättvisa utifrån lägenheternas standard och läge.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en genomsnittlig höjning på 194 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 228 kronor.