Jesper Lissmark Förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark Förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Herbo vill höja hyrorna med 5.04 procent

Herrljunga Bostäder AB (Herbo) vill höja hyrorna med 5,04 procent vilket motparten, Hyresgäst­föreningen, inte är beredda att acceptera.

Herbo, Herrljunga kommuns bostadsbolag, vill höja hyrorna för sina 662 hyreslägenheter med 5,04 procent från den 1 april.

Enligt Hyresgäst­föreningens förhandlare, Jesper Lissmark, är kravet högt i en tid när även hushållen är pressade av kostnadsökningar.

– Ett lite väl högt yrkande. Vi förstår om bolaget har ökade kostnader, men det har hyresgästerna också i dessa tider. Vi hoppas att vi kan ha en bra diskussion och komma fram till en något lägre höjning.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle Herbos krav innebära en höjning med 228 kronor i månaden.