Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen
Inga restriktioner
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Viskaforshems nya hyror är klara

Efter förhandling mellan Viskaforshem och Hyresgäst­föreningen stannade hyreshöjningen för nästa år på 4,98 procent i snitt. Det innebär en rejäl sänkning av bostadsbolagets ursprungliga krav på 7,95 procent.

Inför förhandlingarna presenterade Viskafors ett krav på 7,95 procent. Efter förhandling med motparten, Hyresgäst­föreningen, stannade årets hyreshöjning på 4,98 procent i genomsnitt från den 1 april. Beroende på vilken fastighet man bor i varierar höjningen från 3,15 till 5,7 procent.

Enligt Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen, har det varit tufft att nå en överenskommelse eftersom både hyresgästernas levnadsomkostnader och bostadsbolagets kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter ökar samtidigt.

– 2024 är ett tufft år för hyresgästerna. Det här är en hög hyreshöjning som kommer vara kännbar, men jag känner mig ändå trygg med att vi inte har gått med på en hyreshöjning som är högre än vad som var nödvändigt, säger Stefan Lindborg.

– För en tvåa blir den genomsnittliga höjningen cirka 284 kronor, vilket kan jämföras med bostadsbolagets ursprungliga krav på 475 kronor.