Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Götenebostäders nya hyror är klar för två år framåt

Kommunala Götenebostäder ville höja hyrorna med 8,5 procent. Nu är förhandlingen med Hyresgäst­föreningen klar. Det blev ett tvåårsavtal som sträcker sig över 2024 och 2025. Höjningen för 2024 stannar på 5,33 procent i genomsnitt och träder i kraft den 1 februari. I januari 2025 höjs hyrorna med ytterligare 4,91 procent.

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Götenebostäder presenterade ett historiskt högt krav för 2024 års hyror på 8,5 procent vilket Hyresgäst­föreningen, som representerar bostadsbolagets 456 hyreshushåll, ansåg var bortom all rimlighet. Efter hårda förhandlingar har nu parterna lyckats enas om ett avtal för både 2024 och 2025.

Överenskommelsen innebär att Götenebostäders hyror i snitt ökar med 5,33 procent i år och 4,91 procent nästa år. För hushållen varierar höjningen i år från 2,7 till 5,5 procent och nästa år från 2,0 till 5,1 procent.

– Vi vet att det här blir en svår smäll för många hyresgäster som redan kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Men vi har verkligen gjort allt för att höjningen ska bli så låg som möjligt i dessa tuffa tider och därför står vi bakom avtalet, säger Jesper Lissmark, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

– Det var stora utmaningar i förhandlingarna eftersom både bostadsbolaget och hyresgästerna har ökade kostnader. Genom ett tvåårsavtal kan bolaget hantera sina ökade kostnader samtidigt som det blir en trygghet för hyresgästerna att redan nu veta vad höjningarna blir, förklarar Jesper Lissmark.

För en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebär det att hyran höjs med 335 kronor nu i februari. Den förhandlade hyran innebär en besparing på 183 kronor i månaden om man jämför med bolagets ursprungliga krav på 518 kronor. Den 1 januari 2025 höjs sedan hyran med ytterligare 328 kronor.