Förhandlare, Hyresgäst­föreningen

Förhandlingen om Essungabostäders nya hyror är klar

Nu är hyresförhandlingen mellan Essungabostäder och Hyresgäst­föreningen klar. Uppgörelsen innebär att hyrorna höjs med 5,27 procent i genomsnitt den 1 april vilket är en sänkning av bostadsbolagets ursprungliga krav på 8,6 procent.

När förhandlingarna startade stod parterna långt ifrån varandra. Kommunägda Essungabostäder presenterade ett historiskt högt krav på 8,6 procent med hänvisning till ökade kostnader. Hyresgäst­föreningen, som i förhandlingen representerade de 322 hyreshushållen, ansåg att kravet var oskäligt högt. När avtalet nu är undertecknat, stannar årets hyreshöjning på 5,27 procent i genomsnitt.

– Vi vet att överenskommelsen blir tuff för många hyresgäster som redan har det svårt med ekonomin. Men vi har kämpat för att hålla nere den här hyreshöjningen så mycket det bara går. Nu stannar höjningen för en genomsnittstvåa på omkring 299 kronor vilket kan jämföras med bolagets krav på 506 kronor, säger Håkan Skött, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

Höjningen varierar beroende på vilken fastighet man bor i. Om värmen ingår i hyran får man en höjning på mellan 5,3 och 5,8 procent. För kallhyror blir höjningen i stället 4,6 och för nyare lägenheter, med så kallad presumtionshyra, blir höjningen fyra procent.