Jurist på Hyresgästföreningen
Hyresgäst­föreningen
Jurist på Hyresgäst­föreningen

Flyttnota vanligt krav från hyresvärdarna

Allt fler hyresgäster söker sig till juridisk rådgivning kring sitt boende. Under 2023 sparade Hyresgäst­föreningen 20 299 369 kr åt medlemmar som hamnat i tvister med hyresvärdar runt om i landet.

De insparade pengarna är enligt Hyresgäst­föreningens genomgång främst hyressänkningar, skadestånd, förkortad uppsägningstid eller nedsättning av belopp som hyresvärden krävt hyresgästen på. På totalen handlar det om över 20 miljoner kronor.

– Utöver de insparade pengarna har vi hjälpt medlemmar på sätt som inte kan värderas i pengar, till exempel har vi räddat många hyreskontrakt och därmed förhindrat medlemmar från att bli bostadslösa, förklarar Anna Karlsson Wede som är jurist på Hyresgäst­föreningen.

Krav i samband med utflyttning är ett av de vanligaste ärendena hos Hyresgäst­föreningen. Ofta gäller det rökskador, golvslitage, repor på spishäll eller vitvaror.  Men det är svårt att säga var gränsen mellan normalt slitage och en skada som hyresgästen ska betala går.

– Det är en bedömning som man får göra från fall till fall. Hamnar du i tvist med din hyresvärd och är medlem, vänd dig till Hyresgäst­föreningen, uppmanar Anna Karlsson Wede.

– Se till att hyresvärden har besiktat, det vill säga kontrollerat, lägenheten innan du flyttar in och att du har en kopia på besiktningsprotokollet. Gör sedan en egen kontroll och tala om för din hyresvärd om det finns skador i lägenheten som inte står i protokollet. Du ska inte behöva betala för skador som en tidigare hyresgäst har orsakat.

Så undviker du en dyr flyttnota

Enligt Anna Karlsson Wede finns det några saker du kan göra för att undvika en dyr flyttnota:

När du flyttar in:

• Kontrollera att besiktningsprotokollet efter den förra hyresgästen stämmer. Gör det inte det ska du meddela hyresvärden, helst via mejl. Ta bilder eller filma lägenheten.

Under tiden du bor i lägenheten:

• Vårda din lägenhet väl och städa regelbundet.
  • Gör en felanmälan till hyresvärden så fort det uppstår en skada eller något går sönder.
  • Ha gärna en sänggavel för att undvika fettfläckar på väggen.
  • Sätt skydd på stols- och bordsben.
  • Håll reda på dina lägenhetsnycklar eftersom du ska lämna tillbaka samma antal som du kvitterade ut när du flyttade in.

När du flyttar ut:

• Flyttstäda ordentligt.
  • Spackla igen större borr- och skruvhål.
  • Fotografera eller filma lägenheten.
  • Skriv inte under besiktningsprotokollet om du inte tycker att det stämmer. Skriver du under har du medgett att du är skadeståndsskyldig även om det inte står några summor i protokollet.
  • Skriver du inte under besiktningsprotokollet kan värden vända sig till domstol men då är det värden som måste bevisa att skadorna uppkommit under hyrestiden och också att skadorna motsvarar den summa man krävt.
  • Hamnar du i tvist med din hyresvärd och är medlem – vänd dig till Hyresgäst­föreningen.