Text från TT

Detta är hyresvärdarna i Trelleborg som vill kalla till nya hyres­förhandlingar redan nu

I Trelleborg har privata hyresvärdar meddelat att de redan nu kommer kalla till nya årliga hyres­förhandlingar. Detta trots att 2024 års hyres­förhandlingar i landet ännu inte är helt klara, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgäst­föreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

– Sommaren är en riktigt tuff tid för många hushåll. Det är en tid på året när många har höga kostnader, när det blir extra kämpigt att få vardagen att gå ihop. Många hyresgäster har dessutom fått rejäla hyressmällar två år i rad, och lägg till det retroaktiva hyreshöjningar som många kämpar med. Att de här hyresvärdarna då vill dra igång en ny förhandlingsomgång innan sommaren är oerhört stressande för hyresgästerna i Trelleborg. Vi kan inte se hur det på något sätt gynnar nästa års förhandling, snarare tvärtom, säger Håkan Björkenklev, regionordförande i Hyresgäst­föreningen region södra Skåne.

I de årliga hyres­förhandlingarna finns en sedan länge etablerad branschpraxis, där hyresmarknadens parter samlas till årliga hyres­förhandlingar efter sommaren. Först då är hyres­förhandlingarna för innevarande år klara samt de kostnadsunderlag som ligger till grund för hyres­förhandlingarna klara. I påkallandena hyresvärdarna i Trelleborg nu gått ut med framgår heller inte hur mycket de vill höja hyrorna eller på vilka grunder dessa höjningar ska ske.

– Vad tänker de att vi ska förhandla om? Hur mycket vill de höja hyran och vad ska de här höjningarna baseras på? Det finns ju inte färdiga underlag att utgå ifrån så här tidigt på året. För oss känns det här inte som ett ärligt försök att sätta sig ner vid förhandlingsbordet, utan bara som ren taktik. För Sveriges hyresgäster är hyres­förhandlingarna inte ett spel utan på riktigt, säger Benny Bendzovski, förhandlingschef på Hyresgäst­föreningen region södra Skåne.

Följande hyresvärdar i Trelleborg har påkallat förhandlingar om nya hyreshöjningar:

Fastighets ab Harry

Sydstadens fastighets ab

Nanu ab

Trellehusen ab

Stendösen ab möllers fastighets ab

Meriten fastighets ab

Eddingebo ab

Ivhol ts fastigheter ab

Alsingevallen ab

Trelleborgs stendösen ab

Leson ab