Kille mobil dator
Mostphotos

Din hyresvärd AF Bostäder vill höja din hyra utan förhandling

AF Bostäder i Lund vill höja hyrorna med 2 procent från 1 januari. Hyresgäst­föreningen tycker att kravet är alldeles för högt och parterna kan inte komma överens. AF Bostäder har nu lämnat hyres­förhandlingarna och vill höja din hyra utan förhandling. Här hittar du info om vad som är viktigt för dig som hyresgäst att tänka på!

Vad behöver jag som hyresgäst göra?
Om hyresvärden på olika sätt försöker övertala dig att gå med på en högre hyra – säg nej, och fortsätt betala den gamla hyran. Du kan inte bli vräkt så länge du betalar den senast förhandlade (gamla) hyran. Obs! Vissa höjningar kan ha att göra med till exempel bruksvärdering eller förändrad avgift för p-plats. Dessa höjningar måste du betala. Om du är osäker - kontakta oss!

Vad gör jag som betalar hyran via autogiro?
Kontakta din bank för att ta bort ditt autogiro-medgivande. Betala sedan hyran som vi beskrivit nedan. Har du tillgång till internetbank betalar du där. Det går också att använda telefonbanken eller gå till närmaste bankkontor och fylla i en bankgiro- eller plusgiroblankett.

Om du betalar via e-faktura
Fyll i rätt hyra och bocka av OCR. Skriv istället i meddelandefältet ditt namn och vilken lägenhet hyresbetalningen gäller.

Hur gör jag om hyresvärden skickar en ny hyresavi med en ny, högre hyra?
Betala inte den högre hyran. Gör du det kan det tolkas som att du har accepterat hyresvärdens krav på hyreshöjning och då får du också en högre hyra i fortsättningen.
• Betala istället din gamla hyra precis som vanligt. Betala via din internetbank eller använd en tom avi. Tänk på att fylla i:
• Rätt mottagare (samma plus- eller bankgiro som tidigare).
• Rätt hyra (den senast överenskomna, ”gamla” hyran).
• Vilken månad betalningen gäller.
• Vilken lägenhet det gäller, gärna lägenhetsnummer.

Vad gör jag om jag får en kallelse till hyresnämnden?
Bara för att du och hyresvärden är oense om den nya hyran har värden ingen laglig rätt att kräva högre hyra. Hyran måste först avgöras i hyresnämnden, en sorts domstol. Du som medlem får då stöd från oss och vi blir ditt ombud i hyresnämnden. Det kostar inget extra utan ingår i medlemskapet. Om du får en kallelse till hyresnämnden - ta en kopia på kallelsen och skicka omgående in den till oss. När vi fått den tar vi kontakt med dig och informerar om vad som gäller.

Vad tycker Hyresgäst­föreningen om hyresvärdar som försöker höja hyran utan förhandling?
Vi tycker att det är oseriöst av din hyresvärd att frångå principen med kollektiva förhandlingar genom att skicka ut en avi direkt till dig med höjd hyra.

Har du frågor?
Hör av dig till oss på 010-459 10 40 eller malmo@hyresgastforeningen.se!