Hyresgästföreningen Norra Göteborg.
okänd

Hyresgästernas kamp stoppar uppsägning

Hyresvärden ville göra syskonen i Göteborgsförorten Bergsjön bostadslösa när deras mamma dog. Men några av Hyresgäst­föreningens förtroendevalda tog fajten och nu ser det ut som att syskonen får bo kvar i lägenheten.

Det var i våras som syskonen Omars mamma avled i Covid-19 i samband med en utlandsresa. Kort därefter sade hyresvärden Amlövs Fastigheter upp kontraktet på deras lägenhet. Motiveringen var att hyresgästen hade avlidit och att det äldsta syskonet inte kunde få ta över kontraktet på grund av en betalningsanmärkning i form av en sedan länge betald P-bot. Syskonen hade då bott i lägenheten tillsammans med sin ensamstående mamma i över 20 år.

Pamela Möller-Ajani, Britt-Marie Björklund och Mahmod El Haj som alla tre är förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen engagerade sig i syskonens öde och satte på olika sätt press på hyresvärden. Amlövs Fastigheter flyttade då fram utflyttningsdatumet några månader men sålde fastigheten till Fortinova Fastigheter i slutet av sommaren.

Pamela, Britt-Marie och Mahmod tog kontakt med den nya hyresvärden som gav beskedet att de inte ville kasta ut någon på gatan. Syskonen och Hyresgäst­föreningen bjöds in till ett möte för någon vecka sedan och fick då beskedet att uppsägningen inte kommer att verkställas.

- Det var ett väldigt bra möte. Vi har nu en bra dialog med syskonen och jag kan säga så mycket som att det ser positivt ut och att vi jobbar på att hitta en lösning under den närmaste veckan, säger Ann Marie Derengowski, förvaltningschef på Fortinova

- Det är en enorm lättnad för syskonen att de nu får behålla lägenheten. Hade det inte varit för pressen på Amlövs Fastigheter hade syskonen redan varit bostadslösa. Vi kommer fortsätta stötta syskonen hela vägen i detta, säger Pamela Möller-Ajani, och tillägger.

- Jag, Mahmod och Britt-Marie har varit delaktiga i protester, dialoger och samtal hela sommaren och är också glada över att vårt ideella engagemang som förtroendevalda visar att det är värt att kämpa. Kamp lönar sig ännu en gång.