manifestation
collage
200 personer kom till Kungsportsplatsen i Göteborg i lördags för att delta i Hyresgäst­föreningens manifestation ”Allmännyttan – allmän nytta för vem?”

Många kom för att visa sitt missnöje med Göteborgs allmännytta

”Det har blivit för dyrt att bo i Sverige idag. Det är ökade boendekostnader, elpriser och matpriser. Jag känner en stor oro över hur jag ska klara min ekonomi, säger en av de cirka 200 personer som kom till Kungsportsplatsen i Göteborg i lördags för att delta i Hyresgäst­föreningens manifestation ”Allmännyttan – allmän nytta för vem?”

Initiativet till manifestationen kom från två lokala hyresgäst­föreningen i Hammarkullen och Kviberg, två stadsdelar där många hyresgäster känner en tilltagande oro och otrygghet över sin boendesituation. Oron gäller de höga hyreskraven men i vissa områden också dyra renoveringar som kan innebära hyreshöjningar på minst 20–30 procent.

- Vi är här idag för att protestera mot att våra allmännyttiga bostadsbolag i Göteborg glömt bort sitt uppdrag. Vi är besvikna över den arrogans som AB Framtiden visar mot sina hyresgäster och mot det förhandlingssystem som de har i uppdrag att respektera, inleder Hyresgäst­föreningens regionordförande Ronny Bengtsson och får applåder till svar.

Han berättar att det nu är snart 90 år sedan det första allmännyttiga bostadsbolaget bildades i Göteborg på initiativ av bland andra Hyresgäst­föreningen. Uppgiften då var att förse göteborgarna med sunda lägenheter till rimliga hyror. I början fungerade allmännyttorna som alternativ till de privata fastighetsägarna och de drevs utan vinstsyfte.

- Idag verkar det vara tvärtom, det vi upplever nu är en katastrofal förskjutning. AB Framtidens fyra bostadsbolag Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon är välmående, de har låg skuldsättning, hög soliditet och stark ekonomi. Ändå kräver de 6,8 procent i hyreshöjning i en tid när många familjer har svårt att få pengarna att räcka till hyra och mat. Det är sanslöst och orimligt.

Vid foten av bronsstatyn av Karl IX, eller Kopparmärra som den kallas i folkmun, står ett par i 65-årsåldern och lyssnar medan talarna avlöser varandra. För 40 år sedan flyttade de in i sin fyrarummare i Frölunda. Under många år var det mycket som var bra med att bo i hyresrätt hos Bostadsbolaget, berättar de. Men med åren är det många saker som har blivit så mycket sämre.

- Vi brukar vanligtvis inte gå ut och manifestera, men nu är vi väldigt oroliga över utvecklingen. Därför kändes det extra viktigt att komma hit den här dagen och visa vårt missnöje. När vi flyttade in hade vi en hyra på 2 300 kronor i månaden, nu betalar vi över 10 000. Men det handlar inte bara om hyresutvecklingen. Tidigare kunde man prata med Bostadsbolaget, nu känns det som att besluten hela tiden flyttas allt längre bort från oss hyresgäster, berättar dom.

Mitt i folkmassan står en kvinna och försöker skicka ett mejl med en fråga till en fullmäktigeledamot om vad politiken tänker göra åt situationen. Hon bor hos Poseidon och vill visa sin oro och sitt missnöje mot sin hyresvärds höga hyreskrav.

- Jag vet inte hur jag ska klara min ekonomi om det fortsätter så här. Allt har blivit väldigt dyrt på kort tid, säger hon.