fackeltåg
Johan Öhman
Fackeltåg i Bergsjön mot höga hyreshöjningar.

Fackeltåg mot Familjebostäders renoveringsplaner i Bergsjön

Hyresgäster på Siriusgatan i Bergsjön i Göteborg tågade igår kväll i ett fackeltåg i protest mot hyreshöjningar som är så höga att många inte har råd att bo kvar.

Bakgrunden till protesterna är två stora renoveringsprojekt på kort tid som i slutändan kommer att innebära en hyreschock för drygt 1 000 hyreshushåll på Siriusgatan.

Familjebostäders har under de senaste åren byggt om entréer och balkonger, fönster har bytts ut och utemiljöer fräschats upp. Hyrorna efter renoveringen kommer att höjas med cirka 15 procent under de närmaste fem åren.

Nu har Familjebostäder även upptäckt fuktskador i fastigheterna vilket innebär att stammarna i fastigheterna behöver bytas. Bolaget planerar då att även renovera badrummen med både kakel och klinkers. Men den höjda standarden medför ytterligare en hyreshöjning med kanske 15 procent och det är något som många hushåll varken efterfrågar eller har råd med.

Över 200 hyresgäster har skrivit under en namninsamling där de vädjar till det kommunala bostadsbolaget om att inte tvingas på ännu en hög hyreshöjning.

- Väldigt många hyresgäster är oroliga och vårt budskap till Familjebostäder är att det räcker nu, vi vill inte ha fler hyreshöjningar, säger Catherine Holt i Hyresgäst­föreningen Norra Göteborg som tillsammans med Samrådsgruppen på Siriusgatan anordnade fackeltåget.

Hyresgäst­föreningen har även genomfört en enkät där över 40 procent av hyresgästerna uppger att de inte klarar ännu högre hyror. Vid en hyreshöjning på endast 200 kronor säger två tredjedelar av hyresgästerna att de inte har råd att bo kvar.

- Vi kommer inte att ge upp utan kommer att fortsätta försöka påverka Familjebostäder i den här frågan. Familjebostäder måste inte göra den här renoveringen, dom kan göra stambytet utan att höja hyrorna. Ju fler vi är desto mer kan vi påverka, därför välkomnar vi alla som vill engagera sig i den här frågan, uppmanar Catherine Holt.