Vi vann kampen om marknadshyror
Mostphotos

Vi vann kampen om marknadshyror

Hur gick det egentligen med utredningen om att införa marknadshyror för nyproducerade hyresrätter? De senaste månaderna har bestått av utredningar, remisser, regeringskris och en kamp för det trygga boendet. Tack vare hårt arbete slipper vi nu ett förslag som skulle vara riktigt dåligt för både hyresgäster och för hela landet.

Regeringen och samarbetspartiernas utredning om att införa marknadshyror för nybyggda hyresrätter, kom för många som en otrevlig överraskning. Vi visste redan att det var en riktig dålig lösning för alla. Det enda sättet att komma till rätta med bostadsbristen är att bygga fler hyresrätter, att höja hyrorna ännu mer hjälper inte alls. Arbetet med att påverka och stoppa förslaget började därför direkt.

Vi hade en digital namninsamling som skrevs under av 130 000 människor runt om i landet, trots att vi på grund av pandemin inte kunde gå ut på gator och torg som vi annars brukar göra. Många av er skrev insändare och debattartiklar och påverkade på en rad olika sätt.

I våras kom förslaget till slut och som väntat skulle det innebära en stor försämring för hyresgästerna. I längden skulle det inte bara påverka de som bor i nybyggda lägenheter utan alla hyresgäster och hela samhället.

Vi hade bara sommaren på oss att komma in med remissvar och föra fram hyresgästernas synpunkter till politikerna, vilket innebar att vi hade mycket ont om tid. Många av er började direkt med det arbetet.

Allt arbete ledde till att vi helt enkelt blev för många för att ignorera. Regeringskrisen bevisar att politikerna inte kan strunta i landets hyresgäster utan att det får allvarliga konsekvenser för dem.

Förslaget har nu lagts ner helt och hållet. Kort sagt lyckades vi tillsammans att stoppa marknadshyror för nybyggda lägenheter och i längden även för hela bostadsmarknaden. En stor bedrift eftersom förslaget skulle ha varit riktigt dåligt både för alla hyresgäster och för samhället i stort.

Faran är inte helt över än, det finns fortfarande partier som faktiskt vill ha marknadshyror. Men vi har redan bevisat att vi både kan och vill kämpa emot det dåliga förslaget. Har vi gjort den en gång, kan vi göra det igen!