Björn Lindgren

Björn Lindgren söker samarbete med kommunerna genom Goda grannar

Nu söker Hyresgäst­föreningen region Sydost, samarbete med regionens kommuner i hopp om att fler ska kunna få hjälp samt hjälpa till via initiativet Goda grannar.

I Hyresgäst­föreningen region Sydost ingår Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Östergötland och Blekinge län samt Gotland. Totalt består regionen av 52 kommuner och alla har var och en fått ett mejl med information om Goda grannar.

- Goda grannar består inte enbart av hyresgäster utan det finns många kommuninvånare som vill hjälpa till eller som behöver hjälp genom coronakrisen. Vi ville därför informera kommunerna om vårt initiativ och att de gärna får sprida det i sina kanaler också, säger Björn Lindgren, regionchef i Hyresgäst­föreningen region Sydost.

I stunder av kris måste vi hjälpa varandra. Hyresgäst­föreningen mobiliserar därför lokala hjälpinsatser till de riskgrupper som i dagsläget inte kan leva sina liv som vanligt. Via hemsidan finns det möjlighet att anmäla sig som volontär eller behövande. När en person anmält sig via formuläret blir de kontaktade av Hyresgäst­föreningen för nästa steg. Hjälpen kan vara liten som stor, exempelvis handla matvaror, gå ut med hunden, kasta sopor eller hämta ett paket.