Händer pekar på datorskärm.
Okänd.

Hyresgäster på Gotland ställde höga krav med Hyresgäst­föreningens hjälp

450 000 kronor, flytthjälp och betald flyttstädning fick tre hyresgäster på Gotland i kompensation för att lämna sina lägenheter i idyllen Lummelunda. Detta tack vare medlemskapet i Hyresgäst­föreningen. Här är deras historia.

För hyresgästerna Ylva, Lars och Eva var det från början en helt vanlig dag men som snabbt ändrades efter omvälvande besked. Deras fastighet såldes och ovissheten om vad som skulle hända blev påtaglig.

- Allt kändes absurt, vi visste ingenting. Skulle vi kunna bo kvar? säger Ylva.

Muntliga löften om att allt skulle fortsätta som vanligt revs upp. Inom kort kom det en uppsägning på posten och en grävmaskin stod i trädgårdslandet, som tidigare varit Evas mångåriga projekt med jordförädling och odling av bland annat sparris.

- Jag var chockad och det blev många sömnlösa nätter, säger Eva.

Eftersom hyresgästerna var medlemmar i Hyresgäst­föreningen fick de rådgivning och sedan personlig hjälp av Helena Sjödell, processjurist i Hyresgäst­föreningen region Sydost.

Det är svårt att säga upp ett hyreskontrakt, vilket det också ska vara enligt hyreslagen. Den långa förhandlingen slutade dock i en överenskommelse, unik av sitt slag då kompensationen blev större än i många andra ärenden som Hyresgäst­föreningen haft.

Ylva fick hjälp att hitta en lägenhet i Stockholm, flytthjälp, betald flyttstädning samt 200 000 kronor som bidrag till den ökade hyran i huvudstaden.

- Vi är så tacksamma för Helenas hjälp. Utan henne hade det aldrig gått och vi hade aldrig anlitat en annan jurist då vi är för okunniga om vad som gäller, säger Ylva.

För Eva slutade det också bra. Hon hittade en egen bostad på Gotland, fick ersättning för växterna som förstördes i trädgårdslandet, flytthjälp, betald flyttstädning och 250 000 kronor i kompensation.

- Det är så skönt att det är över. Även om jag från början ville bo kvar så är jag väldigt nöjd med hur det hela slutade, säger Eva.