Verktyg
Unsplash

Lyxiga lägenheter – men till vem?

En krönika från en förtroendevald.

För vem görs dessa dyra konceptrenoverade hyresrätter som både allmännyttan och privata hyresvärdar jagar efter?
Har vi ens fått frågan, vad är det vi vill ha? Har vi ett behov av klinkergolv med värmeslingor för att bli lite varm om fötterna istället för att köpa en mjuk badrumsmatta?

Behöver vi marmorskivor som köksbänkar och senaste spishällen? Om vi frågar oss hyresgäster tror jag att de flesta är överens och vi frågar oss: är det inte bättre att ha ett bra underhåll av bostäderna istället? Att med jämna mellanrum fixa till det som behöver fixas till istället för att låta det slitas ner helt och hållet. För det är klart, vem vill bo i en gammal och sliten lägenhet som hyresvärden låter vara tills du flyttar?

Miljön är ju en annan aspekt också. Varför slänga ut funktionella ej trasiga saker bara för att få chansen att höja hyran?

För vem görs dessa dyra koncept­renoveringar? Det finns en stor grupp människor som lever på sjukersättning, aktivitetsstöd eller är lågavlönade. De behöver också någonstans att bo med ett rimligt avstånd till arbete, affär, vård och hemtjänst.

Är det acceptabelt att renovera bara för renoverandets skull? Vore väl bättre för både miljön och människor att ha mer återbruk, miljötänk på ett långsiktigt hållbart perspektiv.

--

Är du förtroendevald och också vill skriva en krönika hit och även till sidan 49 i Hem och Hyra? Kontakta oss via mejl: sydost@hyresgastforeningen.se