Hökis mot ombildning
Salan Ahlgren

Tillsammans mot ombildning

Ombildningshotet ligger just nu som ett stort orosmoln över Stockholms förorter. I Hökarängen kämpar Adam och Hervor sida vid sida med både nätverk och LH. De kämpar för rätten att bo i hyresrätt.

Adam Lövin är 27 år och Hökarängsbo sedan 7 år. När den nya majoriteten i Stockholms stadshus beslutade satsa på att sälja ut stadens hyresrätter i förorten var han med och startade nätverket Hökis mot ombildningar.

Hervor Holm har bott i Hökarängen i 23 år och har under åren haft olika uppdrag i Hyresgäst­föreningen men mest som ordförande i LH Vävstolen.

–  Nu när vi jobbar tillsammans med nätverket så har det blivit en större bredd både på folk och verksamhet. På LHVävstolens senaste årsmöte fick vi in flera nya och yngre krafter i styrelsen och det får vi nog tacka nätverket för, tror Hervor.

Kvarterslokalen på Piprensarvägen18 har varit viktig för arbetet mot ombildning. Nätverket har lånat den för möten och planering och LH Vävstolen har anordnat ombildningskafé och informationsmöten.

–  Vi har fler folk på våra möten än nånsin tidigare, berättar Hervor. I somras kom 150 personer när Hyresgäst­föreningen region Stockholm bjöd in till informationsmöte om ombildning.

Nätverkets facebookgrupp med samma namn har idag 541 medlemmar vilket är ganska bra. I Hökarängen bor cirka 9 500 personer.

– De flesta är mot ombildning här i Hökis. Det finns en grupp på Facebook som är för ombildning som har 8 medlemmar, ler Adam och fortsätter. Jag tror verkligen att det är ett guldläge för Hyresgäst­föreningens medlemsrekrytering här i Hökis. Folk är så förbannade över det här med ombildning och de ser att vi jobbar tillsammans för en bra sak.