Regionstyrelsen i sthlm, ordförande  Susanne Sjöblom ledamotJonas Carlsson
Foto:Salan Ahlgren

Rädda Nynäshamnsbostäder – stoppa ombildningarna!

Jonas Carlsson och Susanne Sjöblom på Hyresgäst­föreningen riktar i en insändare i Nynäshamnsposten kritik mot planerna på att ändra ägardirektiven för Nynäshamnsbostäder.

Moderaterna vill genom ett nytt förslag öppna för att ombilda hela beståndet av kommunens hyresrätter till bostadsrätter. Det är ett förslag som övriga partier bör stoppa av flera skäl, skriver företrädare för Hyresgäst­föreningen.

Moderaterna har nyligen lagt ett förslag till ägardirektiv för AB Nynäshamnsbostäder som, om det klubbas igenom på fullmäktige i maj, kan innebära att hela AB Nynäshamnsbostäders bestånd av 2384 hyresrätter säljs ut. Det beskrivs som ett försök att skapa ett mer varierat boende i kommunen, men är i själva verket ett cyniskt förslag som gynnar de som har det bäst ställt men för de allra flesta gör det dyrare och svårare att få tag i ett boende i kommunen.

Moderaterna har stora visioner i sitt politiska program för Nynäshamn, bland annat vill de skapa fler arbetstillfällen och satsa på yrkesförberedande skolor. Men var ska dessa arbetare och studenter bo om hyresrätterna försvinner från bostadsmarknaden?

I Stockholm har vi facit på hur det går när styrande politiker säljer ut allmännyttiga hyreslägenheter i stor skala; bostadskön för att få en hyresrätt mer än dubblades på kort tid. Bostadsrätten är nu den vanligaste boendeformen i Stockholmsområdet där ett genomsnittligt pris för en bostadsrätt på 56 kvadratmeter är cirka 3 600 000 kronor. För att få ett banklån för att köpa en sådan lägenhet måste man kunna lägga ungefär 540 000 kronor i handpenning och ha en inkomst på cirka 45 000 kronor i månaden. Det utestänger en stor grupp människor med samhällsviktiga yrkesroller och även studenter. Tvärtemot Moderaternas löften för kommunen visar det sig att kompetensförsörjningen blir lidande när man gör sig av med hyresrätter.

Hyresrätterna i Nynäshamn utgör idag drygt en tredjedel av alla boenden och kötiden är i snitt 4,2 år. Kommunen planerar inte heller för någon nybyggnation av hyresrätter i nuläget. Det betyder att kötiden kommer att öka markant även här vid en utförsäljning.

Inflationen gör att en allt större del av hushållens inkomster går åt till boende och matkostnader. Av de som bor i AB Nynäshamnsbostäders lägenheter kommer inte alla att beviljas lån för att köpa loss sin bostad eller klara det ränteläge vi befinner oss i nu. Ska vi mitt i den pågående krisen ytterligare försvåra för dessa hushåll?

Det låter fint när Moderaterna lägger fram sina förslag; det ska ge variation och valfrihet åt alla. Men vi kan inte låta bli att påpeka att deras ekvation om fler arbetstillfällen och minskat bestånd av hyresrätter inte går ihop med verkligheten. Den planerade utförsäljningen av hyresrätter kommer dock leda till både ökade bostadsköer och ökad bostadssegregation – vilka politiker inom C, KD och SD vill vara med och rösta igenom det?

Jonas Carlsson, ordförande Hyresgäst­föreningen Nynäshamn

Susanne Sjöblom, ordförande Hyresgäst­föreningen region Stockholm