De fixade egen buss
Foto: Jonas Larsson
Rosa och Peter Lundmark och Anton Jägare från LH Rågstintan och Jonas Larsson från LH Nyckelkroken.

Rågstintan och Nyckelkroken fixade egen buss

När SL ställde in buss 744 i Rågsved tog två lokala hyresgäst­föreningar (LH) tag i saken. – Vi ville visa att en enkel lösning var möjlig, förklarar Jonas Larsson, LH Nyckelkrokens ordförande. Under en hel helg i september erbjöds därför Rågsvedsborna skjuts till och från Högdalen i minibuss. Dessutom bjöds på berättelse, kaffe och Jonas hembakade bullar.

Jonas Larsson
Foto: Jonas Larsson
Jonas Larsson

Inte på mycket länge har det byggts så många bostäder i Rågsved som nu, både hyresrätter och bostadsrätter, och därför dras olika rör och ledningar i gatorna längs bland annat Bjursätragatan.

För snart ett år sedan upphörde buss 744 att stanna vid sju hållplatser utmed Bjursätragatan i Rågsved. En ersättningslösning för SL var enligt uppgift budgeterad men uteblev. Trots stora påtryckningar från de lokala hyresgäst­föreningarna, lyssnade SL och Stockholms stad inte på de boendes önskan om en tillfällig lösning. Då tog LH Nyckelkroken och LH Rågstintan kontakt med Familjebostäder som erbjöd sig att stå för kostnaden för några dagars hyra av en minibuss.

Som en manifestation trafikerade minibussen sträckan mellan Rågsved och Högdalen under en helg i september. Jonas Larsson körde bussen och passagerarna bjöds på kaffe med egenbakade bullar. Under resans gång berättades hela historien om kampen för att få till en lösning och hur det gick till när de lokala hyresgäst­föreningarna ordnade fram minibussen.  80 resenärer tog tillfället i akt att ta sig till och från Högdalens centrum.

– Vi har fått mycket uppskattning, även långt efteråt, säger Jonas. Dock ingen reaktion från SL eller Stockholms stad.

Enligt ryktet ska 744:an börja rulla igen efter årsskiftet.