Många vill engagera sig i Hyresgästföreningen

Många vill engagera sig i Hyresgäst­föreningen

Under hösten 2021 har det startat rekordmånga nya lokala hyresgäst­föreningar i Malmö. Vi har pratat med boendeutvecklare Paola Capdevila och Joel Nordström, vice ordförande i Malmö västra, som båda ser positivt på utvecklingen.

engagera dig i hyresgästföreningen
Joel Nordström, vice ordförande Malmö västra & boendeutvecklare Paola Capdevila

-Det har alltid varit ett stort ”inflöde” i Malmö, men vi har blivit bättre på att ta emot alla personer som vill engagera sig, alltså att introducera dem i hur man kan påverka och vad de kan göra, säger Paola Capdevila.

I Malmö har det på kort tid startat sju nya lokala hyresgäst­föreningar och ytterligare fem är på gång i övriga regionen. Vi har också fått 80 nya engagerade medlemmar i södra Skåne, vilket sticker ut nationellt.

-Min roll som boendeutvecklare är bland annat att se till att man kommer igång med sitt arbete i de lokala föreningarna, så det har varit en hektisk men rolig höst. Vad som är den stora skillnaden sedan tidigare är att det är fler unga vuxna som vill engagera sig, vilket vi tycker är väldigt positivt, säger Paola.

Varför tror ni att det startat så många nya lokala hyresgäst­föreningar på så kort tid?

-Ja, den tråkiga biten är att det är stor bostadsbrist och detta leder till många oseriösa hyresvärdar som utnyttjar hyresgästernas okunskap. Behovet av att organisera sig i dessa frågor har ökat. ”Jag har ett problem i min bostad” är ofta början på engagemanget för många, säger Joel.

Den andra aspekten är att Hyresgäst­föreningen har, precis som Paola nämnde, lagt mer resurser på att stärka och öka organiseringen av medlemmar. Vi har blivit bättre, och vill bli ännu bättre, på att nå ut med information och påverkansmöjligheter. Vi försöker vara lyhörda, tillägger Joel.

Vilka frågor är det som engagerar?

-Det är både högt och lågt. Hyres­förhandlingar och hyreshöjningar är såklart alltid aktuellt och engagerar många hyresgäster. Ombyggnationer och temperaturen i lägenheten är också vanliga frågor man organiserar sig kring. Många fokuserar också på trivsel i området med att exempelvis anordna gårdsfester eller att driva odlingsprojekt, säger Paola.

-Det finns inga genvägar till det perfekta boendet! Nej men skämt åsido – allt handlar om att träffa sina grannar och prata om hur man kan få till stånd förbättring, det handlar om organisering, tillägger Joel.