Birgitta Inga-Karin Malmö Pride
Anna Eriksson

"Vi är stolta hyresgäster!"

I Malmö Prides parad finns det, precis som i Hyresgäst­föreningen, plats för alla. Även för Hyresgäst­föreningen och Malmös alla hyresgäster. Inga-Karin Dentz och Birgitta Tügel, ordförande i Hyresgäst­föreningen Malmö östra respektive Malmö västra, går tillsammans med förtroendevalda, medlemmar och anställda i paraden för att ta ställning.

– Det är självklart för oss att vara med i Malmö Pride, säger Birgitta.

Diskriminering på bostadsmarknaden kan ta sig många olika uttryck och ha många olika grunder. Att bli felaktigt behandlad av en hyresvärd på grund av ens sexualitet är en av dem.

– Hyresgäst­föreningen är emot alla sorters diskriminering och vi jobbar speciellt emot diskriminering på bostadsmarknaden. Många hyresgäster vet inte vilka rättigheter de har, då finns vi här för att ge stöd och råd, säger Inga-Karin.

– Att vara med i Pride-paraden är ett viktigt ställningstagande men framförallt väldigt roligt. Vi ser redan fram emot nästa års Malmö Pride. Vi är stolta hyresgäster, avslutar Birgitta.