Hus från spelet monopol står på en svensk tusenlapp
Colourbox

Hyres­förhandlingarna med Trelleborgshem är klara

Hyresgäst­föreningen och Trelleborgshem har kommit överens om hyrorna för 2024. Höjningen blir i genomsnitt 5,6 procent och gäller från 1 januari 2024.

Årets hyres­förhandlingar präglas generellt av ett mer ansträngt ekonomiskt läge än i fjol. En ekonomisk situation som påverkar alla parter, och där hyresgäster under en längre tid fått se sina marginaler krympa och försvinna genom inflation och höga hyreshöjningar.

– Även om vi helst hade velat se en lägre höjning så måste båda parterna i en förhandling vara villiga att närma sig varandra och hitta lösningar, trots tuffa förhandlingar. Det är vad som skett här. Denna förhandling har präglats av ett avvägande mellan bolagets behov och hyresgästernas intressen, säger Christian Lundberg, förhandlingsstrateg på Hyresgäst­föreningen södra Skåne.