Räknar med miniräknare
iStock

90 000 kronor tillbaka till medlem

Hyresgästen flyttade in i sin lägenhet i Malmö under 2018. Vad hen inte visste då var att hen skrev på ett hyreskontrakt med en hyra som inte var förhandlad med Hyresgäst­föreningen och också betydligt högre än hyran för likvärdiga lägenheter i samma fastighet.

Under hösten 2020 kontaktade hyresgästen Hyresgäst­föreningen för att hen hade kallt i sin lägenhet. Hyresgästen undrade också över om det var ok att från hyresvärdens sida skriva ett tidsbegränsat hyreskontrakt, kontraktet var skrivet för två år. Hyresgästen fick svar på sin fråga om kontraktet och också hjälp med att lösa kylan i lägenheten. I samband med kontakten kontrollerade Hyresgäst­föreningen hyresgästens hyra och upptäckte att den inte var förhandlad med Hyresgäst­föreningen och också högre än vad den borde vara.

En process startade där Hyresgäst­föreningens förhandlare tog kontakt med hyresvärden. Genom förhandling enades man till slut om att hyresgästen skulle få tillbaka 90 000 kronor på grund av för höga hyresinbetalningar.