Kiruna Hyreshus hyresförhandling strandade hyresförhandlingar
Birgitta Gustafsson

Hyres­förhandlingarna i Kiruna är strandade

Hyresgäst­föreningen och Kirunabostäder kunde inte komma överens i hyresförhandlingen om årets hyror. Nu kommer hyran att avgöras av Hyresmarknadskommittén.

Förhandlingen om 2020 års hyror går nu till medling i Hyresmarknadskommittén. Det beror på att Hyresgäst­föreningen och  Kirunabostäder AB inte har kunnat komma överens. Kirunabostäder AB yrkade på att få höja hyran med 5,1 procent – ett krav som vi på Hyresgäst­föreningen anser vara oskäligt och därför vägrar att gå med på.

Vad händer nu?

Eftersom vi och din hyresvärd står för långt ifrån varandra för att enas kommer Hyresmarknadskommittén att göra ett försök till medling. Hyresmarknadskommittén är ett medlemsorgan som består av representanter från Hyresgäst­föreningen Riksförbundet och SABO, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag. Om medlingen misslyckas fattar Hyresmarknadskommittén beslut om vilken höjning som är skälig.