Campusbesök Luleå januari 2024

Ett 50 tal studenter mötte upp oss på årets första campusbesök i Luleå

Vår studentsatsning fortsätter och den 18 januari besökte vi Luleå tekniska universitetet. Dagen till ära lottade vi även ut ett årsmedlemskap i Hyresgäst­föreningen, vinnaren blev fysioterapeutstudenten Caroline.

Temat för dagen var hyres­förhandlingar och flera studenter som via kårens mejlutskick och sociala medier hade fått veta att vi var på plats, kom och ställde frågor till vår förhandlare Thibault. Studenterna hade frågor om alltifrån hur man går till väga om man vill hyra ut lägenheten i andrahand, vattenläckor och ersättningar vid bristande information från hyresvärden med mera.

Dagen till ära lottade vi även ut ett årsmedlemskap bland de studenter som svarade alla rätt på vårt quiz; som innehöll frågor som exempelvis vem som förhandlar hyror och hur mycket man ska betala i andrahandshyra.

Fysioterapeutstudenten Caroline var den lyckligt lottade som vann ett årsmedlemskap. Längst ner hittar du en miniintervju med henne.

Tack till er alla studenter som kom förbi och pratade med oss när vi besökte campus.

Kommande campusbesök

Planering inför kommande besök på universiteten pågår, där vi under hösten förutom Luleå även kommer att besöka Skellefteå, Umeå, Sundsvall och Östersund, håll utkik efter datum på vår studentsida ”Hej student i norr”

Intervju med vinnaren av årsmedlemsskap i Hyresgäst­föreningen

Välkommen till Hyresgäst­föreningen säger vi till en av våra nyaste medlemmar fysioterapeutstudenten Caroline, som under vårt campusbesök i Luleå vann ett års medlemskap hos oss. Caroline som ursprungligen kommer från Karlstad trivs jättebra i studentstaden Luleå. Vi passade på att ställa några frågor till henne:

Grattis till ett medlemskap i Hyresgäst­föreningen. Hur känns det?
- Det känns jättekul, tack så mycket.

Hade du hört talas om oss förut?
- Nej aldrig faktiskt.

Hur bor du nu och hur trivs du?
- Jag bor hos en privat fastighetsägare som gjort om en privat villa till några lägenheter. Trivs jättebra, mina hyresvärdar är jättehjälpsamma och hjälper till med alltifrån krångel med cykel/bil till att erbjuda gratis parkering och motorvärmare.

Vad tycker du är viktigt med ditt boende?
- Att man trivs, har nära till det man behöver som exempelvis skola och idrottsaktiviteter, samt hyresvärdarna är trevliga och sköter sig. Även grannarna är såklart viktiga.

Grattis igen och hoppas att du ska trivas hos oss!