En kvinna  sitter i en soffa med en filt runt kroppen.

Dyrare att bo varmt - priset för fjärrvärmen ökar

Fjärrvärmepriserna har skjutit i höjden i Västernorrland. I Timrå och Sollefteå har de ökat med mer än tio procent på ett år. Det är inte rättvist mot kunderna som inte har något val, tycker vi. Vi har undersökt hur mycket det kostar att värma upp ett hus med fjärrvärme i olika kommuner i länet.

Läs hela undersökningen här

Fjärrvärme är ett sätt att värma upp hus med hjälp av varmt vatten som kommer från ett annat ställe. Men nu har det blivit dyrare att använda fjärrvärme i Västernorrland. Det beror på att de som säljer fjärrvärme har höjt sina priser mycket i år. I genomsnitt har priserna gått upp med nästan sju procent i länet. Men det är olika beroende på var man bor.

I Timrå och Sollefteå har priserna gått upp mest. Där är det ett företag som heter Adven Energi som säljer fjärrvärme. De har höjt priserna med mer än tio procent. De har också de högsta priserna i hela länet. I Härnösand har priserna bara gått upp lite grann.

– Aldrig tidigare har vi sett så stora prisökningar på fjärrvärme som i år. Det är klart att det blir kännbart för kunder när värmekostnaderna stiger så dramatiskt på kort tid, säger Louise Wall, ordförande i Nils Holgerssongruppen.

Det är inte bra för kunderna att fjärrvärmen blir så mycket dyrare. Det blir svårt för dem att betala mer för att värma upp sina hus. Det är också svårt för dem att byta till ett annat sätt att värma upp sina hus. De kan inte välja en annan leverantör av fjärrvärme, för det finns bara en på varje ort. Därför tycker vi att kunderna behöver mer skydd mot höga priser och dålig service. Vi vill att regeringen ska undersöka hur man kan göra det bättre för kunderna.

Så går utredningen till

Vi har jämfört fjärrvärmepriserna i olika kommuner i Västernorrland. Vi har tänkt oss ett hus med 15 lägenheter som behöver lika mycket värme överallt. Vi har räknat ut hur mycket det kostar att ha fjärrvärme i huset på ett år. Vi har också tagit hänsyn till om företaget som säljer fjärrvärmen också äger och sköter värmecentralen i huset eller inte. Vi har fått informationen om priserna från Energiföretagen Sverige, som är en organisation för företag som jobbar med energi.

Vi gör den här undersökningen varje år för att se hur mycket det kostar att bo i olika delar av Sverige. Vi jämför inte bara fjärrvärme, utan också sophämtning, vatten och avlopp, och el. Vi kallar undersökningen för ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. Vi är en grupp som består av olika organisationer som representerar bostadsrättsföreningar, fastighetsägare, hyresgäster och allmännyttiga bostadsföretag.

Du kan läsa mer om Nils Holgerssongruppens arbete på deras hemsida: nilsholgersson.nu