Förtroendevalda lämnar över en lunta med namnunderskrifter till politiker.
Elin Lilja

Överlämning av nästan 130000 namnunderskrifter

Den 31 maj genomförde Hyresgäst­föreningen 27 överlämningar av namnunderskrifter ”Nej till marknadshyror” runt om i landet till politiker från Centerpartiet och Socialdemokraterna. Överlämningarna har gjorts av lokalt förtroendevalda medlemmar i Hyresgäst­föreningen.

Elin och Frida, kommunikatörer region norra Skåne var i Halmstad där de mötte Tomas Svensson, Birgitta Ordrup och Irene Lindgren förtroendevalda från Föreningsstyrelsen Halmstad Laholm för att genomföra och filma överlämningen av namnunderskrifterna till politiker i Halmstad. Det var ordförande Tomas Svensson och Birgitta Ordrup som lämnade över luntan med namnunderskrifter mot marknadshyror till Stefan Pålsson, kommunråd Socialdemokraterna och till Henrik Oretorp, ordförande Centerpartiet i Halland. Överlämningarna skedde utanför Rådhuset och på Stora torg i Halmstad.

Frågor vi ställde till politikerna var:
Tycker du att marknadshyror är lösningen på bostadsbristen, och varför?
Marknadshyror kommer att leda till betydlgit högre hyror, hur ska man ha råd att bo?

Vi upplevde ett stort engagemang både från politikerna och framförallt hos våra förtroendevalda!

Överlämningarna filmades och sändes från en studio i Stockholm och programmet hölls av Erik Elmgren och Marie Linder. Under programtiden fick vi se politiker ta emot namnunderskrifter runt om i landet, både live och inspelat, varvat med diskussioner om marknadshyror och inspel från olika gäster i studion.

Se inspelningen:

Här kan du se inspelningen av eventet.

Överlämningen till Henrik Oretorp (C) ser du i livesändningen.

Överlämningen till Stefan Pålsson (S) var inte med i livesändningen, men du kommer kunna se det i ett ihopklippt material av alla överlämningar i landet när det är klart.