Maria Hjelm ler mot kameran.
Mikael Malmborg
Maria Hjelm, regionchef på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne

Ny regionchef i norra Skåne

Vid årsskiftet tillträdde Maria Hjelm som regionchef i Hyresgäst­föreningen region norra Skåne. Fram till dess har hon varit regionchef i Hyresgäst­föreningen region BÄSK och hon efterträder Rasmus Korsvall.

Du började jobba som regionchef i norra Skåne 1 jan 2020. Hur är dina upplevelser hittills?
– Jag har lagt mycket av mina första arbetsdagar på att prata med mina nya kollegor och redan hunnit lära mig mycket om Norra Skåne. Alla är otroligt vänliga och tålmodiga och har verkligen gjort sitt bästa för att hjälpa mig att känna mig välkommen. Några förtroendevalda har jag också hunnit träffa och jag ser verkligen fram emot att lära känna alla våra eldsjälar.

Vad har du för förväntningar på ditt nya jobb?
– Jag hoppas på nya utmaningar, nya kunskaper och nya bekantskaper. Jag drivs av, den kanske något naiva, inställningen att jag kan delta i arbetet med att förändra världen. I Hyresgäst­föreningen jobbar vi dagligen med att försöka skapa bra förutsättningar och trygghet för hyresgäster och det tycker jag är både viktigt och inspirerande. Jag känner mig glad och stolt över allt det goda arbete som alla mina kollegor och alla våra förtroendevalda utför dagligen.

Vad ser du som de främsta utmaningarna?
– Förbundsstyrelsens beslut om att vi ska ha 51 procent av landets hyresgäster som medlemmar och att vi ska vara 22 000 förtroendevalda år 2027 är en tuff men också rolig och inspirerande utmaning. Jag är säker på att vi lyckas om vi ser till att få alla goda krafter att dra åt samma håll.

Vad anser du vara de viktigaste frågorna för Hyresgäst­föreningen de kommande åren?
– Vi måste lyckas med vårt arbete att det ska finnas bostäder till alla. Bostäderna ska ha god kvalitet men också hyresnivåer som gör att de kan efterfrågas av alla.