Lennart Jönsson, Hyresgästföreningens ordförande i Höganäs
Hyresgäst­föreningen
Lennart Jönsson, Hyresgäst­föreningens ordförande i Höganäs

Miljonerna från Höganäshem kan undvaras

Kommunstyrelsen i Höganäs har beslutat att det inte blir någon höjd skatt när budgeten för 2021 klubbas. Istället får de kommunala bolagen Höganäshem och Höganäs Energi punga ut med fördubblad utdelning för att rädda den kommunala budgeten. Hyresgäst­förening­ens ordförande i Höganäs tycker till om att Höganäshem tvingas till extra utdel­ning.

Höganäs kommun vill ta 4 miljoner från Höganäshem för att balansera sin budget. Samtidigt vill kommunen att Höganäshem skall bygga nya bostäder till en expanderande kommun. Hur går detta ihop?

De 14 miljoner som Höganäs Energi får skjuta till fördelas på alla i kommunen. Företagare betalar för el, villaägare betalar för el, bostadsrättsinnehavare betalar för el och hyresgäster betalar för el. Alla betalar för el. Men det är endast boende i Höganäshem som skall betala de 4 miljonerna. Inte de som är boende i det privata beståndet eller i villa.

Vi hyresgäster betalar hyra till Höganäshem för att de skall kunna sköta fastigheterna så bra som möjligt. Inte för att kommunen skall ha en räddningsplanka i dåliga tider som det tydligen är.

De 4 miljonerna är en droppe i er budget som med lite bättre vilja kan undvaras.

Lennart Jönsson

ordförande i Hyresgäst­föreningen Höganäs