bin
Pixabay

Biodling för integration och miljöengagemang

På bostadsområdet Gamlegården i Kristianstad går man i väntans tider. Man hoppas på positiva besked om biodlarprojektet ”Närproducerad biodling med rötter i världen”. Att projektet blir av vet man redan, men frågan är i vilken skala det kan startas upp.

– Vi satsar stort redan från start. Vi vill att det ska finnas minst två bikupor på ett inhägnat område, med tillhörande redskapsförråd. Tänk om nästa år blir ett lika bra bi-år som det var i år… då kan man kanske redan till nästa sommar börja sälja hundratals honungsburkar, säger Sonja Håkansson entusiastiskt.

Sonja Håkansson, som är verksamhetsutvecklare på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne, är bara en av många som engagerar sig i att få igång biodling på ett fält precis vid bostadsområdet Gamlegården. Syftet med projektet är att involvera, inkludera och integrera personer i området och ge ett ökat ansvarstagande. Samtidigt är målet att skapa ett bostadsområde med större miljövetenhet och miljöengagemang. ABF Skåne Nordost är medarrangör och är huvudansvariga för alla utbildningar i ämnen som deltagarna i projektet ska få.

– Det startas upp studiecirklar i olika ämnen, till exempel hur man skapar en bigård, lagen om biodling, honungshantering och även föreläsningar och studiebesök. Det blir ett gediget utbildningspaket som erbjuds under ett helt år. Därefter hoppas vi att deltagarna mer eller mindre är självgående. Ett mål är att försäljning av honung ska täcka driften av biodlingen i det långa loppet.

Kommunen och ABK stöttar

Gamlegården är ett mångkulturellt bostadsområde som har många olika nationaliteter och även föreningar. Just biodling har varit en syssla som många hyresgäster redan har erfarenhet av från sina tidigare hemländer och redan idag finns det intresserade personer som vill vara med i projektet.

– Vi vill gärna se en grupp på minst 15 personer som kan driva vidare bigården även efter projektet avslutas efter ett år. Kristianstad kommun har redan lånat oss den 190 kvadratmeter stora marken precis bredvid Gamlegården och AB Kristianstadsbyggen ska också stötta oss. Senast i mitten av december hoppas vi kunna veta hur stor budget vi får att röra oss med. Först därefter kan vi börja det roliga praktiska arbetet med att få ihop en deltagargrupp med bra bredd.