medarbetare på juridikenheten region norra Skåne
Mikael Malmborg
Medarbetare på juridikenheten, Hyresgäst­föreningen region norra Skåne. Från vänster: Tobias Gradén, Karin Nilsson, Carina Klang och Lillemor Nordhöj (enhetschef).

1,4 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna

Under 2018 fick medlemmar i södra Halland och norra Skåne hjälp av Hyresgäst­föreningen med ersättningar och skadestånd till ett sammanlagt värde av nästan 1,4 miljoner kronor. Det visar verkligen hur värdefullt ett medlemskap i Hyresgäst­föreningen är!

Hyresgäst­föreningens medlemmar i södra Halland och norra Skåne fick förra året hjälp av våra jurister och handläggare i runt 150 olika boendetvister med sin hyresvärd. Det gjorde att det sammanlagt sparades 1 387 713 kronor åt medlemmarna, vilket är 16 procent mer än under 2017.

– Ofta handlar det om att hyresgästen krävts på skadestånd och att vi hjälpt till med att minska summan eller fått hyresvärden att dra tillbaka skadeståndet. Vi har också hjälpt till med bland annat hyresnedsättningar för brister i lägenheten, säger Lillemor Nordhöj som är chef för Hyresgäst­föreningens juridikenhet i region norra Skåne.

Det totala antalet rådgivningar och ärenden i regionen under det gångna året uppgick till hela 5 920 stycken.

– Detta visar att vi gör skillnad för många av våra medlemmar. Men det är samtidigt viktigt att betona att mycket av hjälpen inte går att räkna i pengar. Exempelvis har vi hjälp många som blivit uppsagda med att få bo kvar i sin bostad, säger Lillemor Nordhöj.