grödor i odlingslådor
Magnus Djerf
I odlingslådorna gror bland annat morötter, bönor, dill och rödbetor.

Nu gror det i Bjuv och Billesholm

Det växer det så det knakar. Sedan juni har hyresgästerna på områdena Årstiderna i Bjuv och Västergården, Biblioteksgatan och Nygatan i Billesholm tillsammans fått bygga upp egna odlingslådor och nu odlas det grönsaker i alla dess former.

människor planterar sticklingar
Magnus Djerf
Niclas Lundius Mörck kan med sin erfarenhet hjälpa till att skapa de bästa förutsättningarna för att grödorna ska frodas i Billesholm.

Under våren 2019 startades odlingsprojektet upp med målet att hyresgästerna tillsammans ska skapa en grönare, tryggare och trivsammare utemiljö. Bakom initiativet står Hyresgäst­föreningen och Bjuvsbostäder, medan projektet praktiskt leds av Niclas och Amanda Lundius Mörck från föreningen Hemmaodlat. Malmöföreningen, som är en ideell organisation med ungefär 1800 medlemmar på Facebook, vill att allt fler ska lära sig odla grönsaker oavsett var man bor.

Ett par gånger i månaden träffas de deltagande hyresgästerna tillsammans med Niclas och Amanda för att lära sig mer om odling och för att utbyta erfarenheter med varandra. I dagsläget är det ungefär ett 20-tal boende som är involverade och sköter om odlingslådorna mellan träffarna.

– Det som är kul är att det har blivit två härliga gäng i olika åldrar och med olika erfarenheter som träffas, berättar Magnus Djerf, verksamhetsutvecklare på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.

människor arbetar med blomlådor
Magnus Djerf
Tillsammans har hyresgästerna på Årstiderna nu ett tiotal odlingslådor.