marknadshyror i eskilstuna
rapporten

Marknadshyror i Eskilstuna

Det är inte en myt. Hyresgäster i Eskilstuna kan förvänta sig högre hyror och en sämre privatekonomi om förslaget om marknadshyror går igenom. Det visar rapporter som konsultbolaget Ramboll har utfört på uppdrag av Hyresgäst­föreningen.

Vad skulle det innebära om marknadshyror blev verklighet i Eskilstuna?

Just nu pågår en utredning om att införa så kallad fri hyressättning i nyproduktion. Ett betänkande är beräknat till den 31 maj 2021. Om ett nytt system med marknadshyror genomförs på bostadsmarknaden, vilket fri hyressättning innebär, kommer det att innebära konsekvenser både för samhällsutvecklingen i allmänhet och för landets hyresgäster i synnerhet. Det visar marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll tagit fram på uppdrag av Hyresgäst­föreningen.

Marknadshyror innebär omfattande hyreshöjningar

Rapporten visar att marknadshyror skulle leda till kraftiga hyreshöjningar i Eskilstuna. Hyrorna skulle höjas med i genomsnitt 29% och en lägenhet på 2 rok på 60 kvm skulle med marknadshyror gå från 5 711 kr/mån i genomsnitt idag till 7 286 kr/mån.

Här hittar du rapporten i sin helhet

Hyresgäst­föreningen är en intresseorganisation för landets hyresgäster. Vi vill slå vakt om hyresgästers rättigheter och värna rätten till en trygg bostad. Marknadshyresrapporterna är en viktig del i att med fakta kunna tydliggöra hur ett system med marknadshyra kan komma att påverka hyresgästers boendekostnader och samhällsutvecklingen i stort. Till höger ser du dem nio städer vi har undersökt.

Marknadshyreskollen

Marknadshyreskollen är ett verktyg för den hyresgäst som vill få reda på hur marknadshyror kan komma att påverka boendekostnaderna, både för hyran och privatekonomin.

Du hittar kollen i menyn, genom att trycka på den gula knappen kan du sedan söka via en karta eller genom att skriva in valfri adress. Beroende på stadsdel och stad får du information om nuvarande genomsnittliga hyra, förändrad hyra med ett system med marknadshyror och vilka konsekvenserna blir för din privatekonomi i form av minskat konsumtionsutrymme.

Så här kan du engagera dig i arbetet mot marknadshyror

Delta i kampanjen mot marknadshyror, läs mer här.