Gatubild från Borås
Nils-Olof Larsson

Vi lär så vi kan

För att boendet ska bli bättre krävs engagemang, kunskap och inspiration. Inom Hyresgäst­föreningen är utbildningen en viktig källa till det. Inför varje år tar Hyresgäst­föreningen fram ett antal utbildningar för sina medlemmar och förtroendevalda. De som har ett intresse av att på något sätt förbättra sitt och grannarnas boende har en riktig skattkista att ösa ur.

- I våra utbildningar ligger så mycket mer än bara kunskap, understryker Lewend Tasin som är verksamhetsutvecklare. Det är en källa till jämlikhet, till hopp, till att kunna påverka och tro på framtiden och på människan. Varje människa.

Med utbildningar inom boinflytande, förhandlingsteknik, bostadspolitik och mycket mer finns det stora möjligheter.

- Absolut. De ger möjligheter att upptäcka, utforska och att växa, säger Lewend.

När du har gått en utbildning eller varit med på ett av våra inspirationspass kommer du också att bli bättre på att ta tillvara alla dina och hyresgästernas möjligheter och rättigheter. För att ta ett exempel: utbildningen i boinflytande gör att du vet hur viktigt det är att göra något, att vara med på möten och att säga vad man tycker. Det kan betyda många hundralappar i månadshyran!

Du kan läsa utbildningskatalogen här. Där ser du också hur du gör för att anmäla dig till utbildningar som hålls i olika delar av regionen.