Camilla - tre porträttbilder
N-O Larsson
Camilla - en av rösterna på Bussaretorpet i Skövde

Röster värda att lyssna på

Marcus och Camilla är två av hyresgästerna på Bussaretorpet i Skövde. De talar gärna om vad de tycker och vad de vill. Inom Hyresgäst­föreningen lyssnar vi gärna - och vi tror att vi kan hjälpa till att föra deras synpunkter vidare - inte minst med hjälp av deras drivkraftiga husombud Britt. Nu kämpar de för att hyresvärden ska kontrollera ventilationen för att förbättra inomhusmiljön och för ökad trygghet på området.

Linda och Marcus bor på Bussaretorpet i skövde
N-O Larsson
Linda och Marcus - två hyresgäster som gärna säger ifrån - om vad det finns för barnen, om tillgängligheten och om tryggheten.

Camilla och Elin sitter och pratar över en kopp kaffe i kvällssolen utanför sina lägenheter på Bussatorpet i Skövde. – Vi behöver bli lyssnade på!

Det finns en hel del kring sina boenden som de inte är nöjda med och där de vill ha förändring. De återkommer flera gånger till tryggheten.

- För mig och min familj är det viktigaste att vi får bort möglet i lägenheten, slår Elin fast. Luften är dålig och jag har mögelangrepp. Barnen mår inte bra av det – och när jag ber om hjälp av fastighetsägaren händer inget. Eller så gör de som senast: kommer och klistrar en ny matta rakt över det gamla möglet!

Vi pratar om vad Hyresgäst­föreningen kan göra och de är ense om att det behövs en stark organisation för att kunna trycka på hos fastighetsägaren. På Bussatorpet är det flera som ganska nyligen har gått med i Hyresgäst­föreningen.

-  Det finns att göra, suckar Camilla. Dels är det ventilationskontrollen som inte gjorts på länge – som ju kan ha samband med möglet hos Elin, sen är det ytterdörrar som skulle behöva bytas mot modernare, smidigare och säkrare. Ja, och så har vi ”potthålen” i asfalten – ett riktigt problem för oss som av olika skäl har lite svårt att ta oss fram.

Camilla sammanfattar deras behov:

-  Värden lyssnar inte – vi behöver hjälp att göra oss hörda!

Marcus tar upp andra och näraliggande frågor:

Blockerat innehåll.