Planteringsdag i Kronogården
Alice Winroth

Odlingsprojektet ’Gröna Faddrar’ lockade stora och små

Trollhättan: Tillsammans med kommunala bostadsbolaget Eidar startade Hyresgäst­föreningen MittVäst odlingsprojektet ’Gröna Faddrar’. Under påsklovet samlades barn och vuxna i två stadsdelar, Kronogården och Sylte, för en planteringsdag.

- Jag vill plantera persilja! utropar en av de odlingssugna besökarna.

Projektet Gröna Faddrar är en av många idéer som fått skjutas fram på grund av pandemin, men äntligen är fröna, vattenkannorna och kanelbullarna redo. Det traditionsenliga aprilvädret gör sig påmint, ett ljummet och lätt regn faller över stadsdelen Kronogården i Trollhättan, men trots det har ett 30-tal boende, barn och vuxna, samlats för att plantera och umgås. Jordiga fingrar, morotsfrön och fika – granngemenskap när den är som bäst.

- Jag tror på kraften av delaktighet i området, berättar Nina Andersson, en av arrangörerna från bostadsbolaget Eidar.

Idén kom till redan 2019, när Barbro Endorph från föreningen MittVäst tillsammans med Nina Andersson på Eidar sådde tanken om en gemensam odlings- och planteringsdag för boende. Hyresgäst­föreningen beviljade arrangemanget, vilket visade sig locka både stora och små till odlingslådorna på gårdarna i Kronogården och Sylte.

Ta en titt på odlingsglädjen i videon nedan.

Blockerat innehåll.