Regionstyrelsen
Anna Tokcan
Regionstyrelsen

Ny regionstyrelse

Ett årsmöte i strålande aprilsol, med antagna planer och verksamhets­berättelser, utmärkelser, viktiga val och hård kritik mot de som förespråkar marknadshyra. Så såg det ut för någon vecka sedan när regionens fullmäktige höll årsmöte.

I slutet av april höll regionen sitt årsmöte, med regionfullmäktige. 60 ledamöter och en del gäster fyllde vårt Solgården i ett behagligt soligt vårväder.

Vid fullmäktigemötet fattar man beslut om verksamhetsplan, verksamhets­berättelse, ansvarsfrihet och man väljer ny regionstyrelse och revisorer.

Ny regionstyrelse

Vid mötet valde man en (delvis) ny regionstyrelse. Claes Wittnäs från Borås och Kristoffer Qvist från Hjo är nya i vårt högsta beslutande organ. De övriga ledamöterna är Greta Cojocaru, Fredrik Marcusson, Lennart Derehag, Marie Linnarsson, Philip Nordqvist, Anders Forsberg, Annika Larson Lindlöf, Helena Karlsson och Jan Ove Berntson.

Mer mot marknadshyra

I samband med årsmötet fick deltagarna också en genomgång av Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgäst­föreningen. Han pratade om marknadshyran, och gav nya vinklingar och fakta.

- Jag har märkt att många vill kämpa vidare och veta mer, säger Martin Hofverberg, som är kritisk mot hur fakta behandlas i diskussionerna.

- I debatter och liknande för man inte alls fram hela bilden. Man säger kanske att det fungerar bra med marknadshyra i det landet. Men då nämnder man inte att då finns det ett stort paket med regler som ser till att rätta till grundproblem för att ge boendemöjligheter till alla. Marknadshyran fungerar egentligen inte, alltså.

Mot slutet av dagen uppvaktade man trotjänare som varit lång tid i hyresgästernas tjänst, och man delade ut diplom till några som utmärkt sig extra mycket.