Tur att hyreskraven blev rimligare efter förhandlingen

Tuffaste kravet

Marianne var en av de hyresgäster i Nossebro som knappt trodde sina ögon: allmännyttiga bolaget ville höja hyrorna med nästan 7 %! Men efter en tuff förhandling slutade det med en tredjedel av det - så Marianne kan bo kvar.

Det var många hyresgäster i Nossebro som höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när de fick brevet från Hyresgäst­föreningen: din hyresvärd har krävt att få höja hyran med nästan sju procent.

-Är kravet alla tiders rekord - hur tänker man? skrev Marianne, som bor med sin man i en trea i Nossebro. Bostadsbolagets krav skulle betyda fem tusen kronor mindre i plånboken varje år.

- Ja, vi hade nog fått se oss om efter ett annat boende, konstaterar Marianne.

Efter några sittningar vid förhandlingsbordet kunde Hyresgäst­föreningens förhandlingsledare Sophia summera:

- Slutresultatet blev en höjning med 2,2 %, ungefär en tredjedel av det ursprungliga kravet. Och vi fick med både hyresgäststyrt underhåll av den egna lägenheten och en punkt om att kvalitetssäkra hyresstrukturen - så att hyrorna upplevs som rättvisa.