Anne-Marie Hartley är en av de som använder godagrannar.nu för att få lite hjälp och slippa trängas med folk, i coronatider.
Foto: Privat
Anne-Marie Hartley är en av de som använder godagrannar.nu för att få lite hjälp och slippa trängas med folk, i coronatider.

Jens kommer med veckohandlingen

“Han ringer på min dörr, går undan några meter och ser så att jag kommer och tar hand om sakerna han handlat åt mig.”

Anne-Marie Hartley säger att hon “har det bara fint” under coronakrisen, och att hon följer Folkhälsomyndighetens råd.

- Men man måste ju handla…

- Jag försöker leva så normalt det går, säger hon. Men man håller sig mer för sig själv och jag undviker så långt det går att ge mig ut och handla. Man får ju ta ansvar både för sin egen hälsa och för samhället och för att minska riskerna att man sprider smitta.

För Anne-Marie blev Hyresgäst­föreningens “godagrannar.nu” en möjlighet att få hjälp. Nu skickar hon någon gång i veckan ett sms till Jens, en 29-årig småbarnspappa som bor i närheten. Där skriver hon vad hon behöver ha handlat.

- Det är de lite mer skrymmande och tyngre sakerna, säger hon. Den enklare handlingen försöker jag göra lite snabbt när det inte är så mycket folk ute.

Anne-Marie anmälde sig tidigt till godagrannar.nu. Hon blev matchad med en av de 11 000 volontärerna, och det råkade vara Jens. Trots att kontakterna hålls lite på avstånd hörs det på Anne-Marie att hon uppskattar Jens och hans insats:

- När han handlat kommer han upp med kassarna till min dörr och ringer på, berättar Anne-Marie. När jag öppnar har han backat bort några meter, och vi får byta några ord innan han ger sig hemåt. Kvittot ligger i kassen, och jag swishar över pengar till honom.

- Han är väldigt trevlig och hjälpsam, han är ansvarsfull – och har till och med handskar på sig när han handlar!