Hyreshus
Nils-Olof Larsson

Värdarnas ekonomi bättre än hyresgästernas

"Bostadsbolagen måste ta ansvar." Hyresgäst­föreningen har tittat på hur ekonomin ser ut hos hyresvärdar och hos hyresgäster under pandemin. Det ser inte så bra ut, i vart fall inte för hyresgästerna. Timanställningar försvinner, människor sägs upp och oron för hur man ska fixa det växer. Men för de allmännyttiga bostadsbolagen ser det bättre ut. Stabilt och tryggt. "Bostadsbolagen kan hantera krisen" säger Hyresgäst­föreningens analytiker Magnus Ejerhed.

- Bostadsbolagen måste ta ansvar, och avstå från att begära stora hyreshöjningar, säger Hyresgäst­föreningens analytiker, Magnus Ejerhed.

Magnus Ejerhed har undersökt ekonomin hos 32 allmännyttiga bostadsbolag under perioden 2017–2019. Visst har kostnaderna ökat, men det har intäkterna också:

–  Kostnaden för att förvalta fastigheterna har ökat, men det har även hyresintäkterna. De vi kommer fram till är att de senaste årens hyreshöjningar mer än väl kompenserat företagen för kostnadsutvecklingen, säger Magnus Ejerhed, bostadspolitisk analytiker och en av rapportförfattarna på Hyresgäst­föreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Nedgången i ekonomin drabbar både hyresgäster och fastighetsägare. Arbetslösheten stiger och urholkar hyresgästernas ekonomi, vilket på sikt kan leda till högre risk för att lägenheter står tomma eftersom hyresgäster inte kan betala hyran. Företagen möter en högre osäkerhet i fråga om finansieringsmöjligheter.

– Men det sammantagna intrycket är att bostadsbolagen har ett bra utgångsläge för att hantera krisen och de har flera lönsamma år som de kan se tillbaka på, säger Magnus Ejerhed.

Det har varit en stabilt hög efterfrågan på hyresbostäder, räntorna har varit låga och hyran har varit stabil.

Även andra undersökningar kommer fram till liknande slutsats.  Ett exempel är finansbolaget MSCI som varje år samlar in data från merparten av de stora fastighetsägarna i Sverige. Deras bostadsindex slår fast att bostadsfastigheter är det segment inom fastighetsbranshen som har haft högst avkastning över längre tid.

Magnus Ejerhed, bostadspolitisk analytiker

Magnus Ejerhed